Naturalne probiotyki

Wanita

Wanita

Bo jestem kobietą

przetwory

Udostępnij post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

Probiotyki to grupy pożytecznych bakterii, które żyją w naszym układzie pokarmowym i jelitach. Pomagają one w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wspierają procesy trawienne, zapobiegają wzdęciom i zaparciom oraz zwiększają naturalną odporność naszego organizmu.

Powinniśmy szczególnie zadbać o ich obecność w naszej diecie w trakcie i po odbyciu kuracji antybiotykowej, przy stosowaniu środków antykoncepcyjnych, a także jeśli mamy takie niezdrowe nawyki, jak palenie tytoniu czy spożywanie alkoholu. Jeśli często jesteśmy narażeni na stres lub jemy duże ilości fastfoodów, probiotyki także pomogą nam w odzyskaniu równowagi trawiennej.

W aptekach możemy kupić gotowe preparaty probiotyczne, warto jednak wiedzieć, że jest wiele naturalnych produktów, które zawierają w swoim składzie dobre bakterie.

Jakie produkty warto uwzględnić w naszej diecie, aby zapewnić sobie dobrą odporność oraz zadbać o układ trawienny?

Mleko i jego przetwory
W takich produktach mlecznych, jak jogurty, kefiry i maślanki znajdują się bakterie z rodziny Bifidobacterium i Lactobacillus, które są natualnymi probiotykami. Przed zakupem konkretnego produktu warto jednak zapoznać się z jego składem i sprawdzić, jakie szczepy bakterii zawiera. Starajmy się wybierać produkty bez cukru w składzie, gdyż wtedy ich dobry wpływ na nasz organizm będzie największy. Możemy także samodzielnie przygotować domowy jogurt czy kefir, który z pewnością będzie zdrowszy od jego sklepowych odpowiedników.

Kapusta kiszona
Aby zawierała w swoim składzie probiotyki, kapusta musi być koniecznie domowej roboty. Gotowa kapusta kiszona dostępna na sklepowych półkach posiada bowiem szkodliwe dla dobrych bakterii konserwanty. Podczas jej przygotowywania i fermentacji uwalniają się bakterie mlekowe Lactobacillus, które biorą udział w tym procesie. Oprócz probiotyków, domowa kapusta kiszona jest także bogata w witaminę C, która pomaga we wzmocnieniu naturalnej odporności naszego organizmu. Dla wzmocnienia efektu można także pić wodę z kapusty, która w naturalny sposób dezynfekuje nasz układ trawienny oraz zawiera wiele cennych witamin.

Ogórki kiszone
Także ogórki powinny być przygotowane przez nas samych. Podobnie, jak w przypadku kapusty kiszonej, trakcie ich kiszenia uwalniają się bakterie mlekowe biorące udział w procesie fermentacji. Domowej roboty ogórki poprawiają naszą koncentrację oraz funkcjonowanie układu nerwowego. Bakterie mlekowe z kolei mają pozytywny wpływ na trawienie i detoksykację naszego organizmu. Stanowią także naturalną osłonę dla żołądka, poleca się więc ich częste spożywanie dla osób cierpiących na wrzody i inne choroby trawienne.

Zakwas z buraków
Zakwas z buraków zawiera duże ilości cennej witaminy C, witamin z grupy B oraz kwasu foliowego. Jest także źródłem takich mikroelementów jak, żelazo, wapń, potas i magnez. Posiada dobre właściwości probiotyczne dzięki dużej zawartości kwasu mlekowego, który powstaje w procesie fermentacji buraków. Najlepszy pod względem zdrowotnym będzie oczywiście zakwas z buraków wykonany w domu z wykorzystaniem naturalnych składników.

Kwas chlebowy
Kwas chlebowy powstaje w wyniku procesu fermentacji drożdży, w którym udział biorą bakterie mlekowe. Domowej roboty kwas mlekowy zawiera duże ilości pożytecznych bakterii probiotycznych. Poleca się jego samodzielne przygotowanie, gdyż gotowy produkt kupiony w sklepie nie posiada pożytecznych właściwości domowego kwasu chlebowego. Oprócz swojego doskonałego wpływu na układ trawienny, kwas chlebowy jest także świetnym napojem na gorące dni, dobrze gasi bowiem pragnienie i nawadnia organizm.

Chleb na naturalnym zakwasie
Wykonuje się go przy użyciu specjalnie przygotowanego zaczynu na zakwasie, który zawiera szczepy bakterii z grupy Lactobacillus. Chleb ten nie tylko pozytywnie wpływa na nasz układ trawienny, ale także zapewnia dłuższe uczucie sytości. Poleca się jego spożywanie szczególnie osobom, które oprócz dbania o układ pokarmowy, chcą także zrzucić zbędne kilogramy.

Salami
W procesie wytwarzania tej popularnej i lubianej wędliny biorą udział bakterie z grupy Lactobacillus. Uczestniczą one także w procesie konserwacji mięsa dzięki jego zakwaszeniu. Jeśli więc nie lubimy produktów mlecznych, a chcielibyśmy dostarczyć naszemu organizmowi pożytecznych bakterii probiotycznych, jedzmy często salami.

źródło: MEDPAK

WANITA

Zobacz inne artykuły